Heidi & Peter

27 maart 2020 - Wolfenschiessen, Zwitserland

Na een week in het boerderij-ritme weten we al bijna niet meer beter, we gaan door het leven als Heidi und Peter. Trek je oudste, lelijkste maar vooral warmste en oversized jas maar aan, we nemen je mee op een gemiddelde dag op de boerderij!

7:00 uur
Klaar voor de start! Mocht je nog niet helemaal wakker zijn dan wordt je dat op het moment dat je met je laarzen naar buiten stapt, de temperatuur ligt rond de -6 ◦C als we beginnen. In de stal worden we verwelkomt door een oorverdovend gemekker. De schapen hebben honger! Zo wordt de loopband met oud of opgegeten hooi teruggehaald waarna wij de hooizolder opklimmen om door het gat in de vloer de loopband te vullen, deze rolt automatisch uit naar achteren zodat de hele band gevuld wordt. Met het overige hooi vullen we beneden de tweede band. Er ontstaat onrust in de stal totdat we dan eindelijk de metalen balken omhoog takelen waardoor de schapen bij hun eten kunnen. Het resultaat: totale stilte, op hier en daar wat smak-geluiden na.

Vervolgens lopen we naar achteren waar we het melken voorbereiden. Het melken gebeurd gedeeltelijk automatisch. De zuigsystemen (vergelijkbaar met een kolfapparaat – you don’t say!) worden verbonden aan een vacuüm en opgehangen bij de verhoging. Vervolgens worden de dames per 12 binnen gelaten, de eerste lading is hierin zeker enthousiaster dan de latere. Ze lopen vlotjes door naar de voederbak en beginnen gulzig te eten terwijl wij aan de achterkant de tepels (ook wel spenen genoemd) schoonmaken. Dan kunnen de zuignappen bevestigd worden waarna de schapenmelk over het algemeen rijkelijk stroomt. Als het echter een koude nacht is geweest is de opbrengt wat minder, dan drinken de lammetjes namelijk meer! Deze roulatie gebeurd 5x (dus 5x12 schapen) waarna we de melk in de koeler gieten en de zuigsystemen grondig met de hand schoonmaken. Tijdens en na het schoonmaken opnieuw naar boven om de band met hooi te vullen, de vreetzakken! Als de stal opnieuw stil is kunnen ook wij aan het ontbijt.

6982601A-A093-46DE-8D34-850B07C3DE91

9:30 uur
Het ontbijt bestaat uit koffie (of thee voor Joep), brood met een kaasplank met een uitgebreide variatie van - je raad het nooit – schapenkaas. Daarnaast is er nog keuze uit schapenmelk, schapenyoghurt en fruit voor de vitamientjes.

10:00 uur
Opnieuw de werkkleding aan, we gaan naar de andere schapen, beneden in de wei. We dalen dezelfde stijle privatstrasse af als dat we heen gekomen zijn, onder het genot van vrolijke jodelmuziek. Eenmaal beneden is het heerlijk warm in de zon, aangezien de temperatuur in het dal net wel boven het nulpunt uit komt. Hier staan de schapen die geen lammetjes hebben en dus geen melk geven. Zij worden vergezeld door twee ezels, met als enige functie ze te beschermen tegen de wolf. Nadat het bevroren water ververst is en er wat hooi voor de ezels ligt, rijden we dezelfde kronkel weg weer terug omhoog.

1160EBD0-9F9C-4B1A-AB30-8B2373E626C4

11:00 uur
Siësta! Zoals Rado dat altijd zo mooi zegt. We zijn vrij om te kiezen wat we tussen de middag doen. Soms helpen we met klusjes op het erf, zo hebben we gister een van de stallen leeggehaald met de graafmachine, wat een (stink)werk! Rado doet dit in een dik uur, wij zijn er de rest van de dag mee bezig geweest… We worden echter meer dan aangemoedigd de omgeving te verkennen en hebben de middagen daarom al meermaals benut om wandelingen te maken.

08A5FC23-FD84-46F4-BF37-5FA3A3D3F7C80DC63BA6-2C83-43D6-B1F0-9A656050CDA91BE01269-9C29-495E-AD6A-CDC6691CADE3

13:30 uur
Lunchtime! Als we op de boerderij zijn mogen we ook hierbij aansluiten. Sarah is ondertussen terug van de Bakkerij en heeft gekookt. Meestal ruikt het nogal kazig maar alles smaakt bijzonder goed na het harde werken. Tijdens het eten leren we Rado Engels en proberen wij het Zwitser-Duits allereerst eens te verstaan, want zoals Joep’s befaamde uitspraak luidt: “Deutsch, klein Problem! Schweizerdeutsch, groooooβ Problem!”

Onderling moeten we vaker wat lachten om het Engels van Rado. Door de vele ‘ch’ klanken in het Zwitsers klinkt zijn engels als met een Russische invloed en wordt zijn veel gebruikt woord ‘perfect’ en soort van ‘Pѐrfecht’ waarbij de ch lekker lang achter in de keel blijft hangen.

16:00 uur
Teezeit! Tot nu toe zijn we meestal samen op pad, maar de chocolade-bananencake die hierbij gister geserveerd werd smaakte zeeeer goed.

18:00 uur
Melken, ronde 2! Opnieuw komen de schapen enthousiast aanrennen en moeten we meerdere keren de nieuwsgierige lammetjes er tussenuit plukken. Vervolgens worden alle uiers opnieuw beoordeeld en indien nodig gemolken.

Co-schappen op de boerderij
Het was een week van heel veel ‘first-times’ wat me doet denken aan mijn co-schappen waarbij je enthousiast bent, heel graag wilt helpen maar je jezelf meermaals incompetent voelt. In tegenstelling tot het ziekenhuis kun je hier weinig kwaad doen en pikken we de routine dan ook snel op.

Tussen de schapen zijn er ook een aantal ‘zieken’. Meerdere uiers wordt rood gemarkeerd omdat er een bacteriële infectie (staphylococcus aureus) inzit. De melk wordt gecontroleerd met een paarse vloeistof en wordt korrelig als de infectie er nog inzit. Daarnaast is er een arme ziel met een Panaritium, een diepe nagelriemontsteking, mij erg bekend uit de huisartsenpraktijk waarbij het ontlasten ervan een favoriet 16u-klusje is. Zo besloot Rado na mijn advies als ‘Dochtor’ te gaan spoelen met Betadine, met alle gevolgen van dien (zie foto). Daarnaast zijn ze zelf er bedreven in Homeopathische behandelingen en werden er wat Arnika-tabletjes achteraan gedaan, alles beter dan antibiotica! Na 2 dagen neemt de hoeveelheid pus af en lijkt het schaap langzaam iets beter te lopen. Ik kan altijd nog Veearts worden!

5148BBA3-E334-4678-9F0B-B9B5840EFAFF160A702B-3B04-428D-8FFC-E5DF89AB591B

21:00 uur
Nadat ook de schapen een avondmaal voorgeschoteld hebben gekregen (opnieuw 3x hooi op de band) mogen ook wij weer aanschuiven aan tafel. We vragen ons oprecht af of we na 6 weken überhaupt nog in staat zijn om te koken!

Na het avondmaal vallen de ogen vaak al snel dicht. Niet veel later is het dan ook compleet stil in huis en is iedereen in een diepe slaap. Wat heerlijk, dat fysiek moe zijn! En dan dromen over…

1. Esmeralda Jadoul:
    27 maart 2020
    Volgens mij bevalt het boerenleven wel. Nog heel veel plezier!😘
  2. Trudy:
    27 maart 2020
    Super leuk om te lezen, voor mijn gevoel heb ik de hele dag echt met jullie mee beleefd. Compliment voor de auteur.👍 Op de geuren en geluiden na (al denk ik niet dat ik daar rouwig om hoef te zijn😁)